האסיסטנט הראשון שעבד אצלי , אדם מבריק מאין כמוהו הביא לראיון העבודה איתי תוכנית עסקית שהכין במסגרת פרוייקט אקדמי לסיוע לעסקים קטנים . התוכנית כללה מעל 100 עמודים ( לעומת 30-40 אצלי … ) וכללה ניתוחים מעמיקים שיגרמו לי להחוויר , צחקתי ואמרתי שהשקעת זמן בתוכנית כזאת היתה גורמת לי לדרוש 100,000 ₪ , כמעט פי 10 מהמחיר הרגיל שאני גובה.
לכאורה , לא מסובך לכתוב תוכנית עסקית , יש פורמטים מוכנים באינטרנט , הפרקים ידועים ומי מאתנו לא סיים איזה תואר ראשון במינהל עסקים וכתב תוכנית עסקית בתור פרוייקט גמר .
טקסטים , טבלאות , תיאוריות בסך הכל די בנאלי . נוסיף על כך את העובדה שאיך שלא מסובבים את זה התכנית היא בסופו של דבר תחזית שחוזה את המשמעויות של הקמת העסק והפעלתו – למה לעזאזל צריך לשלם לאיש מקצוע יקר עבור עבודה שאפשר לעשות לבד , לא פחות טוב .
לטובת המתלבטים שבינכם ריכזתי 10 סיבות טובות להפקיד את מלאכת כתיבת התוכנית בידי איש מקצוע מנוסה:
- זיקוק התוכן לתמצית המנהלים – בסופו של דבר זה אולי העמוד היחיד שהמשקיע יקרא.
- מכירת היזמים – לבנק או למשקיע – מרכיב בעל משמעות קריטית .
- הגדרת מדוייקת של קהלי היעד ופוטנציאל השוק – רמז – קהל היעד הוא כולם זאת לא תשובה טובה …
- האסטרטגיה והבידול – למה אתם ? למה המוצר שלכם ? בואו נענה קודם כל לעצמנו את התשובה.
- ערכי המותג – אמינות , אחריות וספונטניות – הם לא ערכים הם תנאי סף בשביל לקום בבוקר .
- תוכנית השיווק – נועזת ומקורית אך לא מופקרת , מגוונת אך לא מפוזרת .
- תוכנית המכירות – הישגית אך ריאלית – הכי חשוב מנומקת .
- התוכנית התפעולית – לשיר שירי חיסכון כל הדרך לרווחיות .
- ההצעה למשקיע \לבנק – מנומקת , מסודרת פרופורצנלית – כמה אתם רוצים ? למה אתם רוצים ? מה תתנו בתמורה ומה תעשו עם הכסף .
- לוגו של חברת יעוץ על התוכנית – רק בשביל זה שווה , לא ?
אני מניח שלכל אחד מאיתנו יש דוד או אחיין שהקים עסק בלי תוכנית עסקית ומרויח מיליונים , ההבדל בינו לבין שני האחרים שפשטו את הרגל הוא שרק אחד מסתובב ומספר את הסיפור . מוסר השכל – הקמת עסק היא סיפור רציני מדי בשביל לנהל אותו באופן חובבני .