המדריך לתמחור נכון של מוצרים ושירותים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

איך מתמחרים מוצר כמו שנכון לתמחר אותו? אילו מאפיינים נכנסים לתערובת?

תמחורֶ זה למעשה מדע מדויק. תמחור מושפע ממאפייני ייצור שונים, המשפיעים על תהליך הייצור באופן ישיר או באֶופן עקיף.

ייצור יכול להיות ייצור באמצעות פס נע, במפעל. כאשר מפעל מפיק על פס הייצור שלו, מוצר – המוצר הזה נוצר תחת עלות מסוימת. לכן בשיח חשבונאי, אפשר לקרוא למוצר המיוצר גם "יחידת עלות". שכן, יחידת עלות זאת מציינת את ממוצע המחירים שהושקעו בתפוקת יחידת המוצר הספציפית, המדוברת כאן.

תמחור, כמובן, נוגע ליותר פריטים וסוגי שירות מאשר למוצר המיוצר במפעל – נשתמש בדוגמת המפעל לשם בהירות ופשטות, לטקסט זה.

כאשר רוצים לתמחר באופן מדויק את עלות המוצר, כפי שמיוצג במחירו המלא עבור הלקוח הסופי – אנחנו רוצים לקחת בחשבון עלויות הייצור, כמו גם את הרווחים הגלומים במכירה. רווח, כאמור, הוא מחיר המכירה, כאשר מפחיתים ממנו את עלויות הייצור.

מחיר המכירה הוא פשוט המחיר בו החלטנו למכור את המוצר, ללקוח הסופי. לרוב מדובר בערך השוק של המוצר, ערך מספרי-כספי שיכול להיות מונע על ידי כוחות שוק דוגמת נדירות המוצר, חוסר זמני, תחרות, חוקים אנטי-קרטליים, שינויים טכנולוגיים, מדיניות שיווק – ועוד.

מחיר המכירה בפיחות עלויות הייצור – הוא הרווח המתקבל.

דרך קונקרטית לתמחר מוצר היא דרך תמחור ישיר, אשר לוקח בחשבון את עלויות החומרים הישירים, העבודה הישירה וקבלני המשנה. במקרה שלנו, בדוגמת המפעל – מדובר בעלויות החומרים שנאספו לטובת תפוקת המוצר, כמו גם בעלויות השכר לאנשים שהיו מעורבים בהפקתו. נוסף על כך – עלויות ישירות של קבלני משנה, אנשים שאינם עובדים באופן ישיר על המוצר, אך תורמים באופן ישיר לתהליך הייצור שלו והבאתו לשוק.

עלויות ישירות נוספות הן העלויות הישירות-המשתנות. משמע, עלויות שנמצאת בתנועה לכאן ולכאן, אך עדיין משפיעות באופן ישיר על עלות הפקת המוצר. כגון שכר חשמל, שכר שעות עבודה – הרי שאם הפקנו יותר מוצרים, ביקשנו שהנ"ל יופעלו לאורך זמן רב יותר, לכן העלויות יכולות לנוע לכאן ולכאן.

לעומת זאת, אם יצרנו מוצרים רבים יותר, על אף שישנן יותר עלויות ייצור – הנ"ל מתחלקות בין כל המוצרים שהופקו. כלומר, כל מוצר הופך ליחידת עלות, שהיא רק חלק מן העלות הכללית, ולכן נוטלת בחלק מן המחיר – מה שמאפשר לנו לייצר מוצרים חדשים תחת יחידות עלות נמוכות יותר.

בנוסף, אפשר לכלול בכך גם את תמחור העלויות העקיפות, שהינן עלויות אשר לא ניתן לייחס באופן ישיר, למוצר או ליחידת העלות. כמו שירותי אבטחה, ניקיון, הנהלת חשבונות וכן הלאה. גם זה בא בחשבון לטובת ייצור המוצר, ולכן גם זה יכול להיכלל כחלק מן העלות הממוצעת לייצור כל אחד כמותו, כל יחידת עלות.

אחרון חביב, ניתן גם לשקול רכיב בתמחור אשר מדבר על הנחות. הנחות לרוב נובעות ממדיניות ההנחות של חברה, אשר יכולות להיגזר מן המדיניות השיווקית שלה. כלומר, הנחות נועדו לאפשר תמריץ מכירתי עבור הלקוח הסופי, או חלק מגורמי הביניים שרוכשים את המוצר עד שהוא מגיע ללקוח הסופי (כמו חנויות וכו'). אפשר להשתמש בזה כשיקול דעת כחלק מן הכלים השיווקים של בית עסק. המחיר המתקבל לאחר הנחה אינו חלק מן משוואת התמחור, אלא נועד לקצץ בה כדי לעודד מכירה וגבייה של כספים.

 

רוצים לדבר עם כותב הכתבה? מוזמנים ליצור קשר

גילוי נאות: התכנים שבאתר אינם מהווים ייעוץ משפטי ו/או כלכלי ו/או ייעוץ השקעות או אחר ואינם מובאים כתחליף לקבלת ייעוץ מעורך דין ו/או רו"ח ו/או ייעוץ מקצועי אחר והם מהווים מידע כללי בלבד ואין להסתמך עליהם בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הנה על אחריות המשתמש בלבד והח"מ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה. מטרת התכנים המופיעים באתר לסייע למשתמשים להרחיב את בסיס הידע האישי שלהם בלבד בטרם הם פונים לבחון שווקים והזדמנויות עסקיות והם מבטאים את דעתו האישית בלבד של הח"מ.

חמשת שלבי המכירה

אתם בטח חושבים, הנה עוד נודניק אחד שהולך לשנן לנו את שלבי המכירה, אצלו יש 5 שלבים, משהו טוב באמצע. כבר שמענו הדרכות על 4

דילוג לתוכן